måndag 15 december 2008

Köp en dusch i julklapp till fru Sågblad

Vem av oss har aldrig ens tänkt tanken att det skulle vara fint med ett annat efternamn? Ett som ingen annan har. Jag har ju bytt en gång när jag gifte mig, men det blev ju inte direkt något ovanligt efternamn. Lite mer ovanligt än Nilsson visserligen, men ändå inte något som är unikt.

I år har det varit rekord på svenskar som vill byta för-eller efternamn. Hittills har Patent- och registreringsverket i år fått in 7 400 ansökningar om namnbyte. Jag förstår att många är sugna att byta som heter Johansson eller Karlsson, men också att många vill byta ett utländskt till ett mer svenkklingande om namnet är svårt att stava och uttala.

En del namn som godkänts kanske inte är så vackra, med de är ju som sagt ovanliga och det verkar vara huvudsaken. Vad sägs om att byta till Hönshjärna, Milstolpe eller kanske Sågblad?



Förresten har jag nu hittat en julklapp till den som har allt. Jag satt och bläddrade bland reklamen och hittade denna dusch som ändrar färg på vattnet med vattentemperaturen. Inte för att jag skulle märka någon skillnad. Jag tycker inte om att få vatten i ögonen så jag blundar mest hela tiden när jag duschar.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

1 kommentar:

Karolin sa...

Jag skulle inte vilja heta Sågblad men däremot skulle jag kunna tänka mig ett sånt där munstycke till duschen och även ett till blandaren i köket, som jag har sett förr - det verkar nämligen väldigt praktiskt när man har barn - i sånt fall så ser ju de från början om vattnet är för varmt och bränner sig inte.