fredag 19 december 2008

Adjöss med 50-öringen


Jag minns när jag var liten och skulle köpa godis i godisaffären, som egentligen var en tobaksaffär där de sålde nästan allt. Cigaretter och tobak förstås, men det var samtidigt som en bokhandel och presentaffär. Dit gick vi alltså när vi var sugna på godis och fick då gå bakom själva disken för att välja vilket godis vi ville ha i påsen. Jag brukade få köpa för 25 eller 50 öre, och jag lovar att jag fick godis så det räckte. Det fanns ju både ettöres-, tvåöres- och femöresgodisar.

1- och 2-öringen användes till 1972, 5- och 25-öringen till 1985 och 10-öringen till 1992 och jag kan inte påstå att jag saknat dem. Nu vill Riksbanken ta bort 50-öringen också för att den inte fyller någon funktion längre. Är det egentligen någon som kommer att sakna 50-öringen? Själv tycker jag att 50-öringar bara är irriterande att ha i plånboken och tycker gott att de kan avskaffa dem. Riksbanken föreslår att de slutar användas den 30 september 2010.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

1 kommentar:

CrimsonAnna sa...

Tillåt mig citera Gert Fylking: Äntligen!