fredag 8 oktober 2010

Intellektuellt inkompetent

Jag är inte intellektuell för fem öre. Därför hade jag alltså ingen om vem årets nobelpristagare i litteratur var. Det är ganska intressant det här med litteraturpristagare, Svenska Akademin lyckas alltid hitta en massa konstiga människor som skrivit en massa för ganska länge sedan. Visst förstår jag att det krävs vissa kriterier för att ens bli omnämnd i samband med nobelprisnomineringen. Och att många ändå har läst deras böcker.

Men jag undrar hur kan alla andra veta så mycket om en författare som jag aldrig ens hört talas om? Varje år?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

3 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Han skriver fortfarande och jag förstår inte vad som skulle vara "konstigt" med honom.
Tusentals människor lånar hans böcker på biblioteken i Sverige varje år och fler lär det bli nu.

Pumita sa...

Känner igen dina tankar från tidigare år men den här gången vill jag bara ropa Äntligen! Kul att en så lättillgänglig och välbekant författare får litteraturpriset. Det här har jag väntat på - länge! Och håller med JH ovan.

Susanne sa...

Möjligen har du inte samma intresse för Latinamerika som t.ex. Pumita och jag har. Det är lätt att missa de stora latinamerikanska författarna i flödet av västlig (nordlig) litteratur.