lördag 9 oktober 2010

Det råder designhysteri

Bild från dn.se

Med vetskapen att det är många som är bostadslösa i Stockholm, att det finns stackare som bor i andra hand i lägenheter med ockerhyror, kan man inte annat än känna ett visst obehag i magtrakten när man läser reportage som detta. Att ha som livsstil att inreda vindsvåningar verkar jobbigt. Det måste vara slitsamt att hela tiden jaga de"rätta" grejerna som passar i den fiiina våningen. Oerhört kostsamt är det också, vitvarorna från Gaggenau kan man ju bara få för snobbpriser. Fast det drabbar ju inga fattiga direkt. Och de verkar leva i en annan värld än vi vanliga dödliga.

Blir man lycklig av detta då? Nej, jag tror inte att de blir lyckligare än andra av att sitta i sin toppdesignade vindsvåning med den elektriskt styrda toalettdörren, som ändras från klart glas till frostat när man låser dörren. Bara för att alla ske se de exklusiva Corianpjäserna när det är ledigt. Inte så kul om de nånsin får barn. Alla som har ungar vet att man som förälder aldrig får vara ifred ens på toa, och att låsa dörren är inte att tänka på de första 4-5 åren. Kul att sitta där på pottkanten inför allas åsyn.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

7 kommentarer:

Pysselfarmor sa...

Ja jisses och amanda du...där kan de sitta eller ligga på sin divan (de planerar att ha en ännu större toalett i nästa projekt-med divan?!?!).
Det kanske är deras magi ;-)

Blev bara tvungen att läsa ditt inlägg...har även lagt länken på rätta stället.

Olga T sa...

Hi, hi! LÄste just artikeln igår och tänkte när jag såg planritningen att kommer det barn där måste de flytta ganska omgående.
Jag instämmer att de säkert inte är lyckligare än andra. Är inte också charmen att gå och planera och drömma om att ändra här och där även om det bara blir en liten del då och då som blir verklighet?

Thomas Olausson sa...

Jag är inte lika hård i bedömningen som du, även om jag inte heller ser charmen i snobberidelen. Men att inreda något eget kan jag verkligen vara avundsjuk på. Att min smak sedan skiljer sig enormt från deras är en annan sak.

Vad säger du om detta då?

Thomas Olausson sa...

Jag tror minsann att kommentaren levde sitt eget liv och släckte fönstret innan jag länkade till artikeln jag menade?

http://ltz.se/merurlt/reportage/1.2306602-de-tillbringar-sommaren-i-en-skrotad-buss

Bitten sa...

Thomas: Jag tycker att vindsvåningsmänniskorna verkar lite skrytiga, "titta här vad vi har råd med." Mer en fasad utåt än ett riktigt hem. Jag tror nog de i bussen lever ett lyckligare liv. Faktiskt. De behöver inte få ångest varje gång de sätter sig i soffan för att tyget blir lite skrynkligt. ;)

Bitten sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Thomas Olausson sa...

Visst är de skrytiga de där vindsvåningsmänniskorna, och jag bor själv hellre i en skogshuggarkoja än i ett rent helvete.