torsdag 9 april 2009

TorsdagsReflektion v 15



Veckans torsdagsreflektion handlar om förberedelserna för påsken som alla tycks ägna sig åt. Hela veckan har alla på jobbet talat om vad de ska ha för mat, och vad de ska göra, vad de gjort inför påsken, putsat fönster och städat, och jag blir alldeles matt. Jaha, tänker jag. Det får bli som det blir. Visst handlar vi mat och visst äter vi gott på påsken, men alla måsten har vi lagt på hyllan. Vi måste inte ha ett överflöd av mat, måste inte påskpynta, måste inte städa hela huset bara för att det ska bli påsk. När yngsta dottern berättade för sambon att hon tänkte åka hem till oss i påsk, eftersom han ändå jobbar, lät han så förvånad och sa att han inte trodde att vi firade påsk. Nej, vi firar inte påsk i religiös bemärkelse, men det är ändå fyra dagar ledigt och det kommer vi att njuta av. Vi firar att vi är lediga och kan umgås, inte att det är påsk.

Jag måste erkänna att jag i alla fall bytt gardiner i köket. Jag tyckte det var dags att ta ner gardinerna jag satte upp till jul. Visserligen var det inga tomtar eller annat juligt på dem, bara någon sorts lingon, men i alla fall. Är det påsk så är det.

Glad Påsk!

Se fler TorsdagsReflektioner här.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

7 kommentarer:

Trebarnsmamman sa...

Glad Påsk! Håller helt med dig, påsken skall vara mer avslappnad än julen. Man skall njuta av umgänge, god mat osv utan onödig stress!!!!

Karin Berg sa...

Vi läggger också alla måste på hyllan. Jo, påskäggen är ett måste :-) Och så hoppas jag på solen eftersom vi ska åka till torpet i helgen.
Glad Påsk!

Helena sa...

Jag ska jobba hela påskhelgen, men vi kommer nog att hitta lite tid för umgänge ändå. Glad Påsk!

Cecilia Artista sa...

Söt liten påskbild du lagt in! Hoppas du får det riktigt trevligt med din familj i påsk!

Barbamorsan sa...

Kul att höra att någon ,er än jag har julgardinerna kvar, men liksom dina har de inga tomtar eller direkt juligt mönster. Glad påsk!

Henry sa...

Önskar EN GLAD PÅSK!
Jag har också prenumererat på dina kommentarer!

Marie sa...

Inte ska man slita ihjäl sig bara för att det är påsk. Har aldrig riktigt fattat det där. Viktigaste är väl ändå att träffa släkten och mysa ihop. Skönt att höra lite "laid back". Jag går med i den klubben, absolut. Glad Påsk.