fredag 4 april 2008

Våga vägra Botox

Jag vet att jag har tjatat om att jag inte vill bli gammal och jag hatar att det snart är dags för 50-årsdagen, men att spruta Botox i pannan och på andra ställen i ansiktet för att ta bort rynkor är ändå att gå lite till överdrift. Rynkor är väl en naturlig del av åldrandet. Nu visar en ny studie spridningseffekter av giftet som tidigare var okända. Det kan sprida sig genom nervceller till andra ställen än där det sprutats in. Tidigare har det ju gått ut varningar för att använda Botox till barn med cp-skador och det används i dag på dessa barn för att minska muskelspänningar. När man sprutar det i ansiktet för att släta ut rynkor förstörs mimiken och de som fått Botox ser mer eller mindre ut som levande döda. Hela ansiktet ser väldigt onaturligt stelt ut. Jag tycker inte att det är vackrare än om man skulle ha rynkor, skrattrynkor runt ögonen kan vara oerhört charmerande.

"När den yttre skönheten försvinner måste man envetet hålla fast vid att den försvinner inåt." (Katharine Hepburn)

Inga kommentarer: