måndag 21 april 2008

Pigg av morgonljuset

För den som sover för lite kan det räcka med morgonljus 15 minuter för att ta igen en förlorad nattsömn. Det passar mig utmärkt för jag har väl aldrig sovit så få timmar som jag gör nu, och jag går ju upp ganska tidigt, i alla fall när jag jobbar. Tiden räcker liksom inte till för att sova så mycket, det är mycket jag vill hinna med. Vårljuset påverkar hormonerna på flera sätt. Sömnhormonet melatonin som vi har rikligt av under vintern utsöndras mindre och dessutom får vi ett påslag av adrenalin som gör att hjärtat slår snabbare och att hjärnan syresätts bättre. Det låter väl himla bra. Då kan jag fortsätta att lägga mig sent, jag kanske blir pigg ändå eftersom det går mot ljusare tider.

Här står hur du kan ta tillvara morgonljuset.

Inga kommentarer: