lördag 5 april 2008

Närkingska är "furt"


Nej, jag har inte stavat fel till fult, jag är äkta närking och jag säger furt i stället för fult (rt blir hårt t). Mina barn är inte sena att påpeka min närkingska dialekt. Fast de är födda och uppvuxna i Närke alla tre, så har inte de så utpräglad dialekt som jag har (de tycker inte de har det i alla fall). De tycker att jag stönar fram orden och brukar härma mig när de tycker att det låter för jävligt. Däremot tror jag inte att jag pratar så mycket på iii som en del tycker att vi gör i Närke.

Jag kan skilja på var i landskapet en person bor. Jag hör skillnad på kumlingar, örebroare och hallsbergare osv. En gång var vi på Öland på semester. Då hörde jag någon annan långt borta prata närkingska och jag tänkte att den människan är från Kumla, och det stämde, han var mycket riktigt från Kumla.

När jag hör en närking prata på radio eller i tv så skäms jag faktiskt över dialekten. Herregud, låter jag så där? Men man kan ju inte rå för var man föds och växer upp och det är väl tur att alla inte pratar likadant, hur kul skulle det vara?

Jag tycker att vi ska försöka bevara våra dialekter i Sverige, det är bl a det säregna språket som gör att varje människa är unik. Tids nog pratar väl alla "rikssvenska" i det här landet, för om man pratar dialekt anses man som lite "bonnig" och det vill ju inte ungdomarna vara.

Inga kommentarer: