lördag 19 april 2008

Barn är liv

Jag sitter bara och gapar när jag läser om Katrin Schulmans skäl till att hon inte vill ha barn. Hon verkar ganska egotrippad. Jag kan bara beklaga att hon inte inser barns betydelse i livet. Hon irriterar sig på småbarnsföräldrar som hetsar på krogen för att de äntligen lyckats skaffa barnvakt. Hon tycker att barn skriker, snorar och kladdar. Om man tycker som hon är hon heller inte lämplig att ha barn. Jag tror att hon är rädd för barn, tycker att de är några konstiga varelser från en annan planet.

Barn skriker när de är hungriga, det är deras sätt att få uppmärksamhet för att de ska få mat och överleva. Barn kladdar därför att de håller på att lära sig att äta själva. Barn blir snoriga därför att de har dåligt immunförsvar när de är små och börjar på dagis och ingen kan väl hjälpa att man blir sjuk. Barn kan heller inte snyta sig själva när de är riktigt små. Och varför är det så chockerande att amma offentligt? Det är väl egentligen lika naturligt som när hon själv går på restaurang och äter mat bland andra. Vilken löjlig inställning. Jag hoppas verkligen att hon inte får några barn, hon är en sådan där elak mor eller styvmor som bara finns i sagorna. Vi som har barn älskar dem som de är trots att de skriker, kladdar och snorar.

Naturligtvis står det var och en fritt att välja om man vill ha barn eller inte, men jag tycker enbart synd om Katrin Schulman för att hon inte förstår hur mycket barn kan tillföra i livet, ja jag tycker att barn är själva livet.

"Man kan inte vara nog försiktig i valet av sina föräldrar." (Henrik Pontoppidan)

17 kommentarer:

Anonym sa...

Håller tyvärr inte med dig, jag tycker inte det är särskilt lockande att skaffa barn. Jag tycker barn är kul men jag vill hellre göra något roligt med mitt eget liv och göra saker för mig själv än att behöva skaffa sig en unge som jag måste ta hand oM!

Bitten sa...

Stackars dig!

Anonym sa...

Jag blir lite chockad av att läsa reportaget om Katrin Schulmans tillvaro. Att enbart tänker på sig själv i alla situationer, det är nästan skrämmande. Att reta sig på ett hjälplöst litet barn som blir ammad eller gråter av någon anledning, det är ofattbart för mig. Det är ensak att välja bort att inte skaffa egna barn, men att se ner på barn och förlöjliga deras tillvaro och existens är ju bara sjukt. Barn är människor och kompetenta individer och ska behandlas med respekt!

Anonym sa...

Det är väl bara bra att en människa som Katrin inte vill skaffa barn? Tänk på hur barnen skulle bli med tanke på hur föräldrarna är! *Ryser* Det är nog lika bra att Katrin och Alex får leka ostört runt Stureplan.

/Magnus

Anonym sa...

Det är väl upp till var och en att skaffa barn.. eller finns det nått måste som jag missat.. Själv skaffa vi barn för att vi ville ha barn. så nu har vi 2st.. men sen har livet sina gupp o hopp. Så nu lever vi inte ihop nå mer.. men barn har vi och det är vi glada för..

Anonym sa...

Personligen tycker jag att Katrin Schulman är en otäck människa. Hon tycker sexistisk reklam är helt okej och ammande mödrar är chockerande. Bra att hon inte ynglar av sig och för sina gener vidare. Det sistnämda gäller alla mega-egon.

Anonym sa...

Jag blir rädd när jag läser Bittens inlägg. Om du Verkligen anser att barn är själva livet så tycker jag lite synd om dig. Vad skulle hända med dig om du inte skulle kunna få barn? Är ditt liv meningslöst då? Är du meningslös? Är din enda uggift i världen att sätta barn till livet? Kan du dö sen, nöjd och glad med det du åstakommit på jorden?

Jag har full förståelse för att folk vill ha barn, men jag förstår också att vissa inte vill. Mitt liv betyder mer än så, JAG är mer än så. Jag har ett egenvärde och en högre mening än värphöna.

Tillsist tror jag faktiskt att Karin vet varför barn skriker, snorar och kladdar utan att du förklarar det. Man behöver inte vara rädd för barn för att inte vilja viga sitt liv till detta. Man kan helt enkelt ha andra ambitioner.

Anonym sa...

Jorden är överbefolkad, så man får vara tacksam att inte alla tror att livet börjar efter första graviditeten. Ta hand om de barn som redan finns och se till att de blir goda och väluppfostrade individer som respekterar att inte alla tänker lika.

Anonym sa...

Håller faktiskt fullständigt med Katrin Schulman.

Jag har full repekt för de som gillar småbarn, men ser sällan att man får samma respekt tillbaka när man inte håller med.

Barn och barnaskrik är inte charmigt och kommer aldrig att bli det. Önskar bara att småbarnsföräldrar insåg det när de låter sina snorungar bete sig hur som helst i affärer, restauranger etc samtidigt som de står och ler och förväntar sig att alla ska tycka att deras unge är såååå gullig.
Fy fan.

Bitten sa...

Fy fan säger jag. Trodde faktiskt inte att folk var så rädda för att skaffa barn. Tycker ni att kattungar och hundvalpar också är otäcka varelser?

Jag förstår att vissa inte vill ha barn, för de uppskattar inte andra människor heller, de tycker bara om sig själva och sätter sig själva i främsta rummet, de kan nog aldrig älska en annan människa förbehållslöst utan älskar bara sig själva.

Anonym sa...

Men herregud människa! Du menar på fullaste allvar att man är en fullblodsegoist som inte kan bry sig om andra människor för att man inte vill ha barn! Jag tycker alvarligt synd om dig, du är ingen utan dina barn. Vilket i sin tur gör att det är synd om dina barn också. Ska dom bli lärda att deras enda uppgift i livet är att fortplanta sig? Vad händer om de inte kan det då? Är de meningslösa egoister dom också då? Eller gäller det bara alla andra?

Du ska nog tänka till ett par gånger innan du kallar någon annan för egoistisk mm. Jag vill inte ha barn, men jag är fullt kapabel att älska och bry mig om andra människor. Sen vill jag bara påpeka att det är inget fel i att älska sig själv heller, det är en förutsättning för att kunna älska andra. Tänk på det innan du lastar över hela ansvaret över meningen med ditt liv på dina barn.

Bitten sa...

Nej, jag tycker bara att den som säger att barn skriker, snorar och kladdar verkar väldigt omogen och bör inte skaffa barn, utan kan förverkliga sig själv i stället, vara ute och partaja varje helg, sova länge på morgonen, bara tänka på sig själv i alla lägen så hon inte mår dåligt, läsa modetidningar och slösa sin höga lön på "viktiga saker" i livet.

Jenston sa...

Som tur är blir ingen nånsin tvingad till att skaffa barn, men liksom.. de som sätter sig själv i första hand och inte gillar barn alls, borde ju tänka på att de fakstiskt har varit barn själva en gång i tiden. Det är ju inte så att barn är några jävla djur som man kan gå och se på zoo, alla som har skrivit kommentarer här har faktiskt varit barn själva, även om de antagligen inte kommer ihåg det, för det var länge sen. Det är liksom det som är grejen med barn, de har inte växt färdigt än. De är små människor som en dag också ska gå ut skolan och fortsätta ut i vuxenlivet, men sånt tar tid. Frågan är väl om ni själva var "såååå gullig"a när ni var barn. Antagligen inte, nej. Alla barn kan bli sjuka och snorar ner överallt.

pavel:
"Jag tycker barn är kul men jag vill hellre göra något roligt med mitt eget liv och göra saker för mig själv än att behöva skaffa sig en unge som jag måste ta hand oM!"
Nä, det förstår jag. Tänker man så är man antagligen inte redo att skaffa barn och borde inte göra det. En dag kanske du förstår tjusningen med det hela, men så länge du inte gör det är det ju bara dumt. Köp en vandrande pinne.

"Barn och barnaskrik är inte charmigt och kommer aldrig att bli det. Önskar bara att småbarnsföräldrar insåg det när de låter sina snorungar bete sig hur som helst i affärer, restauranger etc samtidigt som de står och ler och förväntar sig att alla ska tycka att deras unge är såååå gullig.
Fy fan."

Alltså. Seriöst. Kunde du inte ha läst igenom själv innan du postade? Det är ju för fan inte ungarnas fel att de beter sig sådär, de vet inte bättre. Däremot tycker jag verkligen inte att alla människor borde skaffa barn, är man iq-befriad och inte kan uppfostra sina barn och få dem att uppföra sig, kan man ju lika gärna skaffa en hamster eller nåt.
Alla friska barn har samma förutsättningar. Sen är det miljön och uppväxten som formar dem. Egotrippade människor har antagligen inte haft en så bra uppväxt där de fått den uppmärksamhet de behövde, så de tar igen det när de är vuxna och fokuserar bara på sig själva, kanske för att deras föräldrar gjorde det.

Väx upp.

Bara Jag sa...

Näe, jag tycker inte att barn är livet. Det finns såååå mycket mer här i livet än barn.
Och det är tragiskt att läsa att alla som är mammor eller så gärna vill ha barn klankar ner på oss som faktiskt inte VILL ha barn. Det handlar inte om att man inte kan ta ansvar eller att man är en dålig människa för att man inte vill ha barn.
Det är precis som när kristna nedvärderar alla som inte är troende och försöker pracka på en sin tro. Att livet inte är något utan Jesus. Är man en dålig person för att man faktiskt inte vill ha barn, eller för att man inte tror på Jesus? Ja, då måste jag vara en hemsk människa i såna fall.

Bara Jag sa...

Det är bara tråkigt att läsa såna där inlägg. Mammor som inte har någon som helst förståelse för alla som inte VILL ha barn. Och det är inte för att man är egoistisk och inte vill tänka på någon annan än sig själv och inte kan älska någon annan förbehållslöst. Det handlar om att man helt enkelt inte VILL och att man inte tycker att barn är livet.
Och tycker man att barn är livet - vad gör man då om man inte kan få barn? Då tappar livet helt sin mening och man har inget annat att leva för?
Det är precis som alla troende i Sverige som försöker att pracka på andra sin tro och ser ner på alla icke-troende. Att livet inte har någon mening utan Jesus. Jag tror varken på Jesus eller att livet är barn. Gör det mig till en fruktansvärd människa då?
Jag älskar mina vänners barn och mina släktningars barn, men jag vill INTE ha några egna.
Eller vänta nu.... jag kan ju inte älska dem om jag inte vill ha barn själv för att jag är egoistisk och inte är kapabel att älska någon annan?
Det går inte ihop i min hjärna. Kanske är jag bara dum...

Bara Jag sa...

Äh, trodde den andra försvann och började skriva om, men så ser jag att de bara sparats. Jaja. Ha det gott i vilket fall som helst och njut i vårsolen :)

Susanna sa...

Nu är ju inlägget gammalt, men jag tänkte bara tillägga att alla som väljer bort barn inte ägnar sig åt att "festa och sova länge på morgonen". Själv väljer jag bort barn för att bl a ägna mig åt neurovetenskaplig forskning, vilkt fyller mig med en oerhörd lycka som inget barn någonsin gjort. Barn är helt enkelt helt ointressanta för mig och jag finner mig likgiltig inför dem.