tisdag 8 juli 2008

Skyll inte allt på Mona


I dag känner jag mig allför trött för att orka tänka. Det är tre dagar kvar till semestern och det kommer att bli de tre segaste, längsta och jäktigase dagarna hittills i år. Jag känner pressen att försöka hinna med så mycket som möjligt av mina sorteringshögar som ligger och liksom stjäl alla min energi. Nej, jag har nog gett upp hoppet om att ha rent på skrivbordet, i så fall skulle jag behöva sitta på jobbet alla dygnets timmar och inte ens då skulle jag hinna färdigt. Att jag har så mycket att göra är nog inte Mona Sahlins fel i alla fall, även om det verkar populärt att skylla på henne nu. Det är hennes fel att sverigedemokraterna har gått så mycket framåt i utanförskapsområdena i Sverige tycker någon. Integrationsministern Nyamko Sabuni säger att Mona Sahlins integrationspolitik har gynnat sverigedemokraterna och att de har sina starkaste fästen i utanförskapsområdena, i de stora bostadsområdena, alltså i de områden där man förut röstade på socialdemokraterna, men numera övergett vänsterkanten och sverigedemokraterna har tagit över väljarna. Allra värst är läget i Botkyrka, Landskrona och Malmö där mer än var tredje invånare bodde i ett utsatt område 2006, skriver Sabuni.

Mona Sahlin säger också en massa saker, särskilt nu under Almedalsveckan. Hon säger bl a att om de vinner valet 2010 så river de upp FRA-lagen och tillsätter en parlamentarisk utredning. "Den misstro, kritik och oro som finns måste tas på allvar", sa hon i dag. S och mp är överens i signalspaningsfrågan, men vänsterledaren Lars Ohly är skeptisk till utspelet, står det i Aftonbladet. Mona Sahlin uttalade sig också om fastighetsskatten. Den blir kvar i sin nuvarande form om socialdemokraterna vinner valet. Men till skillnad från i dag ska de med villor taxerade till över fem miljoner få betala extra mycket. Nytt blir också att ingen i efterhand ska behöva betala skatt på uppskov. Nu börjar det likna något, det tycker jag låter väldigt bra, för var ska man ta de pengarna ifrån, de är ju redan insatta i ett annat boende. Man ska väl inte behöva sälja huset för att kunna betala skatten på uppskovet.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

1 kommentar:

Kulturbäraren sa...

De tidigare socialdemokratiska sd-väljarna har knappast "övergett vänsterkanten". Sd är ett mittenparti som är vänster i vissa frågor och höger i andra. Sverigedemokraterna är det enda partiet som vill återskapa det folkhem som gamla dagars, hederliga socialdemokrater en gång byggde upp i detta land. Det är vad sd vill.