lördag 19 juli 2008

Polisen flummar runt i dimman


Jag blir rädd när jag läser resultatet av Nerikes Allehandas nätfråga i går. Man skulle svara på frågan om man kört full något gång och hela 27 % svarade ja. Det är ju skrämmande att nästan 1/3 av alla som svarat har kört bil efter att ha druckit alkohol. Frågan blev väl aktuell när tidningen i en artikel tog upp att det är så många som kör drogpåverkade, många av dessa utan körkort, och som dessutom åker dit gång på gång för samma brott. Jag förstår inte varför det ska vara ett sånt problem att stoppa dem, det behövs väl effektivare och bättre åtgärder för att inte låta drogberoende få tillgång till bil eller tillfälle att ens komma i närheten av något fordon. Om de inte kan låta bli att köra drogpåverkade är det väl bara att låsa in dem någonstans, både för deras egen och andras säkerhet. Jag tycker att polisen borde ägna sig lite mer åt att kontrollera nykterheten och drogfriheten bland bilisterna, i stället för att flumma runt. Läste i Aftonbladet att polisen tog hjälp av spåtanter när de letade efter Engla och att de följer upp spår från synska i stället för att kontollera andra uppgifter. Det är väl bra att polisen kan vara flexibla i sitt synsätt, men ibland undrar man ju hur det tänker och det gör ju inte polisen mer trovärdig när de följer upp tips från synska i stället för tips från andra tipsare som har båda fötterna på jorden.



Och då kommer känslan
den smygande känslan
den enda jag inte rår på

Då stänger jag själen
klämmer ihjäl den
& hittar en himmelsk drog
(Kent - En himmelsk drog)


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Inga kommentarer: