Det är väl fel på SJ:s biljettsystem när de har olika priser på samma biljetter beroende hur långt innan avresedatum de köps. För att få slut på "svartabörshandeln" kommer SJ att införa personliga biljetter, men det är väl bättre att SJ säljer biljetter till samma pris på samma resor, vare sig man köper biljett 90 dagar eller 90 minuter innan resan, hänger på lite fler vagnar så de får fler resande och får ändå in pengarna. Vi slipper betala överpriser för biljetterna av SJ och "svartabörshajar", kan åka mer miljövänligt med tåget än med Swebus eller andra bussbolag (billigare än tåget). Tåg är faktiskt bekvämare och mindre trångt, men de höga priserna gör att bussen blir det enda vettiga alternativet när det gäller ekonomin, med den följden att miljön blir lidande.
Läs även andra bloggares åsikter om SJ, personlig biljett, legitimation, biljettpris, svartabörshandel, biljett, avgaser, miljön, buss, ekonomi
tisdag 1 september 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Håller helt och hållet med dig! SJ:s biljettsystem är varken bra för plånboken eller miljön!
Jag blir lite less när jag läste om det här på nyheterna imorse. Det fanns en tid när jag älskade SJ, eller kanske inte så mycket bolaget som personalen och resenärerna, lika mycket som jag var frustrerad över hur lite ledningen lyssnade på de (eller läs oss, för ja, jag har jobbat där) som faktiskt visste vad folk ville ha.
Vad folk ville ha då, var resonabla priser, utan tillkrånglade regler, de ville komma fram i tid och de ville komma fram till personal som visste vad de pratade om.
Vad ledningen ville var att satsa på affärsresenärer och Lönsamhet (med stort L) och inte sällan kändes det som att de resande mer var i vägen, dvs, de resande som inte var Lönsamma.
Med allt mer tillkrånglade regler och uppdelande av divisioner så var det som att jobba i konstant motvind.
Nu är det många år sedan jag lämnade SJ, men det ser inte ut som att det blivit bättre.
Hur var den där sången nu igen? Sj, sj, gamle vän....
Skicka en kommentar