onsdag 16 september 2009

Det är skillnad på folk och folk

Just nu väntar 17 kvinnor på att få sina diskrimineringsfall avgjorda i tingsrätten. De har allihop ansökt om sjukpenning någon gång när de varit gravida. Ryggont, foglossning och andra allvarligare besvär har gjort att de sjukskrivits eftersom de inte kunnat arbeta. När de sedan ansökt om sjukpenning har Försäkringskassan gjort bedömningen att de trots sina symptom inte kan betraktas som sjuka. Graviditet är inte någon sjukdom.


Så jävla kul är det inte att leva på 80 % av lönen när man är sjuk. Att gravida blir sjuka är väl inget nytt. Och det där med att graviditet inte är någon sjukdom håller inte. Det är väl klart att själva graviditeten inte är en sjukdom. Men allt som hör till. Illamående, foglossning, ont i ryggen och benen. Hur kul är det att springa på toa och kräkas flera gånger om dagen, och hur mycket får man gjort på jobbet då? De flesta gravida klarar väl hyggligt att jobba, men ibland krävs det faktiskt sjukskrivning. Det vara ett helvete bara att ta sig ur sängen om man har foglossning. Själv blev jag sjukskriven i mitten av mars när jag väntade mitt yngsta barn i början av september. Alltså fem och en halv månads sjukskrivning på grund av högt blodtryck. Visst hade jag kunnat jobba, jag kände mig ju inte sjuk, men skulle vila så mycket som möjligt. Men det är ju 20 år sedan och då var det läkarintyget som gällde. Försäkrningskassan rättade sig efter vad doktorn skrev på intyget och ingen ifrågasatte läkarens rekommendation. Jag är i alla fall glad att jag fick vara sjukskriven, med sjukpenning, och kunde föda ett friskt barn utan några komplikationer.

Men visst är det väl konstigt att bara för att man är gravid kan inte sjukskrivning betalas ut för t ex ryggont, utan det kan bedömas höra till en graviditet. Det är ju inte det onda som ska bedömas, utan förmågan att jobba. Dessutom kan en man vara sjukskriven för ryggont väldigt länge, det finns ju inget naturligt slut på det onda liksom. En gravid som får ont i ryggen blir ju faktiskt arbetsför igen när väl barnet är fött.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

1 kommentar:

Helena sa...

Jag blev sjukskriven i fem veckor när jag väntade min dotter år 2000 pga havandeskapsförgiftning, men då var det heller inget bråk med f-kassan. Hoppas det löser sig för kvinnorna...
För övrigt har jag en ny receptkategori i min blogg om du vill kika in.