onsdag 2 september 2009

Kärleken finns inte i mjölken

Alltså, varför ska Ragnar stimulera sina bröst med en mjölkpump så att han kan få fram mjölk? Jag tycker att det börjar bli fjantigt hur allt ska vara så jämlikt. Kvinnan har fått bröst för att kunna ge barnet mat den första tiden. Mig veterligen är det hos kvinnan äggstockshormonerna progesteron och östrogen som styr tillväxten av brösten. När en kvinna blir gravid växer brösten ännu mer efter påverkan från moderkakan. Efter förlossningen eller i samband med att barnet föds börjar mjölkkörtlarna producera mjölk efter hormonpåverkan av prolaktin från hypofysen. När barnet suger på bröstvårtan stimulerar den produktion av oxytocin som ger mjölksekretion.
Mycket hormoner är inblandade alltså. Jag tror att Ragnar kommer att få det kämpigt med sitt försök. Om han lyckas få fram mjölk är det nog i alla fall inte tillräckligt så en bebis kan överleva på den.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

1 kommentar:

Helena sa...

Jag har också bloggat om detta och jag tycker att det är sanslöst. Kvinnor ska amma -inte män.