torsdag 17 september 2009

TorsdagsReflektion - den sista

Eftersom trebarnsmamman i dag har sin sista TorsdagsReflektion, eftersom hon varken orkar eller hinner med riktigt längre, fick jag fundera vad jag skulle reflektera över den här veckan och kom fram till den svenska allemansrätten.



Vilken tur vi har som bor i Sverige att vi kan röra oss fritt i naturen, gå ut i skogen och leta svamp och bär, plocka blommor eller bara strosa. Det är ingen som kommer och kör bort oss i skogen, ingen som står med gevär och hotar med att skjuta oss för att vi är på privat område. Tack vare allemansrätten kan vi röra oss nästan överallt i naturen, så länge vi inte stör eller förstör. En unik möjlighet som vi måste vara rädda om.

Till slut vill jag tacka trebarnsmamman för att hon orkat läsa och kommentera alla våra reflektioner. Jag känner att det har varit ett trevligt inslag i veckan, och jag tror att vi alla behöver reflektera lite mer i vardagen, både över stort och smått. Jag hoppas verkligen att det finns någon annan hågad bloggare som vill ta över och leda oss genom alla reflektioner framgent.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

4 kommentarer:

sinneskatten sa...

Visst är allemansrätten något som är otroligt .
Att vi som svenskar kanske inte riktigt fattar vilken förmån det är.
En bra och tankevärd reflektion..
ha en skön vecka i skogen, viktigt plats som fyller oss med energi!

Anonym sa...

Så vacker bild! Din reflektion är också vacker! För visst är det fantastiskt att bo i ett land där vi har så mycket vackert att uppleva och får göra det fritt! Det är nästan så jag har svårt att tänkt mej att inte få detta. Hoppas det blir så att Torsdagsreflektionerna fortsätter någon annanstans. Det är så härligt att läsa allt tänkvärt! Ha´det bra!

Helena sa...

Ja, Allemansrätten är verkligen något vi kan vara stolta över och bör värna om här i Sverige. Tur att den finns! :)

Emma sa...

Ja nog är allemansrätten ett fantastiskt påfund, något som vi kanske glömmer bort att vara tacksamma över. Tack för påminnelsen :)