lördag 29 augusti 2009

Amning är bra



Jag hävdar fortfarande att amning är det bästa, både för barnet och mamman. Maten är alltid med, har rätt temperatur och rätt näringsinnehåll för just ditt barn. Och det är verkligen bekvämt. En del väljer bort amningen av bekvämlighetsskäl eftersom de har fått för sig att flaskmatning inte är lika jobbigt. Eller för att inte få hängbröst. Och visst kan det kännas enklare att mata sitt barn med flaska, pappan kan ju ge mat också. Jag tror ju att kvinnan fått bröst för att just kunna amma sina barn, men i dagens samhälle vill eller kan inte kvinnorna känna sig så bundna. De vill kunna dela på föräldraledigheten med pappan och då är amningen ettt stort hinder.

Visst, det är svårt med amningen också. Vissa perioder tycker man inte att man gör annat är sitter med tuttarna framme hela dagarna, men det är ju för att barnet behöver med mat. Ju mer man ammar, desto mer mjölk bildas som ska räcka till när barnet växer. Men i det stora hela är amningen en härlig upplevelse, som jag önskar att alla mammor kunde få med sina barn och lär man sig hur amningen fungerar och inte ger upp för att det strular en dag så tror jag att det ändå är det är det optimala sättet att mata sitt barn.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

3 kommentarer:

Cicki sa...

Kan inte annat än hålla med dig i allt. Mitt första barn kunde jag inte amma eftersom han låg på sjukhus i sju veckor efter förlossningen. Det var en stor sorg att jag tappade mjölken då. Därför kändes det extra viktigt att få amma mitt andra barn. Det var en ljuvlig upplevelse och gav en enorm närhet till henne.

Anonym sa...

Ja, amningen kan vara svår... nått som gjorde min amning till ett rent nöje var min dotters Snutte-filtar (http://www.snutten.eu).

Eftersom mina barn var vana vid att ha sin Snutte vid amning, så fann dem även en trygghet hos pappan när han satt där med nappflaskan och Snutten. Då blev det lätt för pappan att ta över, dem tillfällena jag tyckte att det var svårt.

Unknown sa...

Jag håller med dig helt och hållet! Jag har ammat mitt barn i ett år nu, och kommer fortsätta med det morgon o kväll. För mig var det självklart att amma, inget snack om saken, och jag kan verkligen inte förstå det som kan men inte vill amma. Jag undrar då om de verkligen var redo för att skaffa barn, om man sen inte vill amma MATA sitt egna barn med världens bästa mat. Visst ibland kan det ha varit lite jobbigt, det har gjort ont och man måste alltid vara den som matar på natten (om man inte pumpar så att säga). Min lille pojke var o är väldigt snuttig och ibland kunde jag sitta i timmar o amma, ibland gjorde det så ont, men jag tänkte att jag gör ju det för mitt barn, för att han ska hålla sig friskt, och för att det är det mest naturliga som finns. åhh, jag förstår inte varför samhället blivit så anti-amning! tack för en bra blog (o sorry för ett väldigt långt svar..) =)
/Charlotte