måndag 17 november 2008

Rena rama julafton


I dag är det som självaste julafton för mig. De båda i USA har nu bokat sin julklapp, resan till Sverige. De kommer på kvällen den 21 december och åker tillbaka den 5 januari. Jättemysigt ska det bli att fira jul tillsammans.

Innan julen kommer är det Lucia. I år har vi ingen vi känner som är med i något Luciatåg, och det är första gången på många herrans år. Jag läste just om en skola i Karlstad där eleverna vill göra Lucia mer jämställd och ha en kille som Lucia. Jämställdhet är bra, bara det inte går till överdrift. Jag tycker absolut att Lucia ska vara av det kvinnliga könet. Hur skulle det se ut med kvinnlig Staffan stalledräng? Nej, någon måtta får det vara på jämställdheten, någon manlig Lucia vill då inte jag se, med skäggstubb och allt, men jag är väl hopplöst gammalmodig.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

6 kommentarer:

Undertecknad sa...

I sådana här lägen är det inte fel att vara hopplöst gammalmodig. Snarare klok skulle jag säga.

Anonym sa...

Haha... Jag har faktiskt sett ett luciatåg med en vuxen skäggig man med glimten i ögat! Det hade sin tjusning det också, men det var förstås en plojgrej!

jag försöker iallafall... sa...

Skulle man inte kunna ha en manlig Lucia som man döper till LUCIFER (ljusbärare) >:)

Karolin sa...

Vad roligt att de kommer hem till jul, då antar jag att ni är extra glada! Hur blir det med Ks 50årsresa, blir det ngn?

Bitten sa...

Karro: Jo, men som vanligt är vi ju så seeeega med att boka.

Anonym sa...

Ja ni har ju nästa en hel månad på er att boka... ; )