onsdag 19 november 2008

19 november


Om ni inte har letat fram mössor och vantar eller satt på vinterdäcken än så är det dags nu. Istiden är här! Så dramatiskt är det enligt Aftonbladet för SMHI säger att det ska bli minusgrader i hela landet och vi kan räkna med både regn och snö och risken för ishalka är stor på våra vägar. Få se nu ... Vilken månad är det, vilket datum? 19 november. 19 november? Visserligen har vi haft mildra vintrar med plusgrader de senaste åren, men jag tror att folk vet att det kan vara halkigt och snöigt i mitten på november. Inte tror jag att det är någon istid på gång, men halkar gör människor även om det bara är en endast pytteliten isfläck. Nog lyckas många hitta den fläcken. En del av dem kommer in till oss med brutna handleder och fotleder. Så se upp alla ni som ska till jobbet, det kan vara halt - och snöigt. Det är ju faktiskt november.

19 november i dag alltså, Elisabet har namnsdag, och det heter jag som andra namn, liksom flera med mig. Inte för att vi någonsin firat namnsdagar, men i alla fall. På mormors tid var firandet av namnsdagar mycket viktigare än födelsedagar. Då samlades alla vännerna och drack kaffe och åt tårta när någon hade namnsdag, medan födelsedagarna gick obemärkta förbi.

Grattis alla Elisabetor!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

1 kommentar:

Karolin sa...

..och grattis till dig oxå!

Jag har just skrivit om Elisabetdagen på min blogg...knäppt.