lördag 15 november 2008

Fel på hörseln


Jag undrar varför alla tycker att Anna i Idol är så bra? Hör de något som inte jag hör? Hon blir hyllad vecka efter vecka av jury. Ja, inte i går då Andreas äntligen verkade ha kommit på bättre tankar. I mina öron låter hon inte alls bra, i alla fall inte så hon platsar att bli finalist i Idol 2008. Hon har kanske mycket att vara tacksam över, men måste hon vara så tacksam hela tiden, varje vecka, efter varje låt?

Annars är jag rätt trött på att bara läsa om alla som är för och emot den nya Ipred-lagen. Niklas Strömstedt har lovat att sluta att lägga ut videosnuttar från Youtube och lägga på bloggen. Men det är väl inte det detta handlar om, jag är väl alltför okunnig i ämnet, men jag trodde att lagen handlar om fildelning och det är väl inte riktigt samma sak, eller?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

fildelning är bara en del av debatten, men det är den som förs fram hårt av skivbolagslobbyn.

IPRED handlar i grunden om två saker, upphovsrättsinnehavarens rätt till ersättning och privata bolags rätt att agera rättsligt.

Den första delen är egentligen oantastlig, upphovsrättsinnehavarens rätt till ersättning.

Problemet med den andra punkten är att skivbolagslobbyn får rättsliga befogenheter som inte ens polisen har.

Så innan man ens pratar om fildelnings varande eller inte varande får man fråga sig om det är rätt att ett privat bolag med vinstintresse ska få vara den parten som både utreder "brottet" och bötfäller.