onsdag 26 november 2008

Mina paprikor är giftiga


Hur kan något som ser så gott ut, och är gott också, innehålla så mycket gift? Visserligen är inte de här paprikorna så läckra, för de börjar redan skrumpna. Men det kanske är ett bra tecken, att de inte håller sig fräscha i flera veckor i kylskåpet. Mikael Karlsson och Emelie Hansson, ordförande respektive jordbrukshandläggare på Naturskyddsföreningen avslöjar resultaten från en ny omfattande EU-granskning, som ännu inte publicerats, om rester av bekämpningsmedel i grönsaker och frukt. I den undersökningen hittades rester av 29 olika bekämpningsmedel i en paprika, men annars är det vindruvor som innehåller mest bekämpningsmedel, hela 72 % av vindruvorna innehåller bekämpningsmedelsrester och det är ju skrämmande. Det kan ju inte sluta annat med en katastrof för både hälsan och miljön om inget görs för att minska användningen av bekämpningmedel snarast.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

åh fyy! jag som älskar både paprika och vindruvor =/

Le Loup sa...

Jag såg igår att jag hade glömt en ask körsbärstomater i kylen, de är på sin andra (!)månad...
Det kan ingen tro, de är precis lika röda och runda och fasta som de var i affären när jag köpte dem. Jag har bestämt att vänta ut dem och se om de någonsin kommer att anta en skrumpen form men något säger mig att väntan blir lång...