fredag 17 oktober 2008

Biff Chop Suey och en kaffetår


Ja, så var det fredagkväll och äntligen dags att ta det lite lugnt, äta en god middag och dricka lite vin till. Just nu håller vi på och förbereder kvällen läckra rätt, Biff Chop Suey, som vi hittade ett recept på i den nyinköpta asiatiska kokboken. Eftersom det är bara K och jag som ska äta så frossar vi i kött. Innan vi kunde börja laga rätten var vi tvungna att handla ingredienser som vi inte hade hemma. Vet någon förresten var man kan få tag i Shaoxing risvin? Vi har inte hittat det någonstans och det vore ju bra att ha det eftersom det ingår i rätten. I stället fick det blir risvinsvinäger, men det är ju inte riktigt samma sak. Hoppas det blir gott ändå. Eftersom jag bara ätit soppa till lunch är jag rätt så hungrig och mitt blodsocker är nere vid fotknölarna. Jag blir alltid jättegrinig om jag är hungrig, så jag känner verkligen likadant som i den här artikeln. Man vill ju helst att det ska gå snabbt att få maten på bordet på kvällen efter en dag på jobbet, och det blir inga långkok direkt. Kalopsen får vänta till helgen när jag har lite mer tid och inte känner stressen att få maten på bordet. För att stilla den värsta hungern nu har jag smakat olika nötter som den dam stod i affären och demonstrerade, ätit en morot och nu stoppar jag i mig fresh drops salvi från ett känt halstablettsbolag (makes people talk).

Larmen duggar tätt i dag också. Å ena sidan är det bra att dricka kaffe för det skyddar mot bröstcancer och dessutom kan man få mindre bröst. Å andra sidan kan fler än fem koppar kaffe om dagen bidra till att man får bröstcancer. Hur många koppar ska man dricka egentligen? Vad jag förstår går det alltså bra att dricka mellan tre och fem koppar per dag, varken mer eller mindre. Undrar vad kommer fram till nästa vecka...

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Haha, och sen så undrar man ju hur stor en kopp är...