torsdag 22 oktober 2009

Biverkningar av influensasprutan

Hur stor koll har egentligen Läkemedelsverket på vaccinet mot svininfluensan? Fler och fler biverkningar börjar nu rapporteras in och det är inte så konstigt eftersom fler har fått spruta. Förutom vanliga influensasymptom och smärta vid injektionsstället verkar det tyvärr finnas andra biverkningar.

Jag har ännu inte bestämt om jag ska vaccinera mig eller inte. Eftersom vaccinet är försenat så utökades betänketiden till i morgon, men det lutar nog åt att jag avstår.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har tagit vaccinet och enda biverkningen jag fick var att jag fick lite ont i armen.

Helena sa...

Jag tror att biverkningarna ser lite olika ut från person till person, men jag kommer inte att vaccinera mig ändå. Inte pga eventuella biverkningar, utan för att jag helt enkelt inte tycker att det känns nödvändigt.

erica mamma och fru sa...

Jag har bloggat en hel del om detta med influensan tidigare i höst och jag kommer inte att vaccinera varken mig eller barnen. Förstår inte riktigt hysterin kring detta då det faktiskt är en väldigt "mild" influensa för den enskilda personen. En normalfrisk människa klarar av en influensa, och vad händer om viruset muterar om ett par och och man inte hinner få fram vaccin? Då får jag det hellre i år och känner mig "safe" för denna virus i resten av livet.
kram

lena sa...

En sjuksköterska rekomenderade att jag skulle ta sprutan bara för att Svininfluensan kan ta sig in i celler djupt nere i lungorna och orsaka en lunginflammation som går snabbt. Det är något det vanliga influensaviruset inte klarar av. Bakom de nya rönen ligger brittiska forskare....läs mer på NyTeknik.se under bioteknik....jag tar den...