onsdag 3 september 2008

Social kartläggning

Det framkommer nu nya uppgifter om FRA-lagens verkliga innebörd. Riksdagsledamöterna visste alltså inte att de röstade för att FRA får rätt till kartläggning av väldigt många medborgare på individnivå. Det tycker jag låter väldigt märkligt.

Den nya lagen ger FRA rätt och möjlighet att registrera alla medborgares sociala nätverk med hjälp av vad som är känt i olika register om personens ras eller etniska ursprung, politiska åsikter, medlemskap i fackförening eller sexualliv. FRA kan på så sätt ha bättre koll på mitt liv än jag själv har.

Det låter tryggt!

FRA har också rätt att överföra personuppgifter till främmande makt. Jag antar och hoppas att de som sa ja till FRA-lagen inte hade en aning om detta…

Läs mer här på DN Debatt

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är vid mina sinnens fulla bruk som torde framgå av de artiklar som nyligen censurerats bort på regeringsorganet Newsmills.

Är du rätt för staten? Frågar regeringsorganet Newsmills.

Ja, visst är jag det! Den är ju livrädd för mig.

Olof Palme! CatsFalck! Lena Gräns! Carl Algernon! Hilding Eek! Ingvar Heimer! Gunnarsson! Makrana Winbergh! Odd Engström... Milan Valverius... Sten Andersson... CurtNicolin... PETER INGESTAD???

Bofors. Iran. Stasi.

Tror ni jag är tokig? Kolla min egen blog. Jag är hur redig som helst.

RIV UPP FRA-lagen!

jenso sa...

Hej Mad World:

Vill du följa vad som pågår, besök i så fall Mark Klamberg.

Visa gärna ditt deltagande i debatten.