tisdag 23 september 2008

Ren och skär tro

Jörgen Gustafsson är ett s k medium. Innan han själv vid 35 års ålder övertygades om att det finns oförklarliga fenomen i vår värld var han själv skeptisk och lite rädd. Han träffade ett medium som han upplevde sa saker som hon omöjligt kunde veta. Det är klart att Jörgen Gustafsson får tro vad han vill, för det är ju just tro. Ingen kan säga att det säkert finns spöken lika lite som någon kan säga att de inte finns. Det handlar om tro och det är för mig ointressant vad folk tror eller inte, men jag är inte förvånad att hälften av Aftonbladets läsare tror på spöken. Det är ungefär som när Alfons Åberg skyller på Mollgan när han själv gjort något dumt, det är bra att ha någon att lägga skulden på när det inte går så bra, antingen spöken eller kanske Gud. Däremot är jag övertygad om att många medium bluffar och lurar folk på pengar och det är väl inte så snällt. Jo berättade en gång om att de varit med om en seans i USA där de skulle få kontakt med en död person och jag kan tänka mig att det är många medium som skor sig på att folk sörjer sina döda anhöriga och vänner och vill få kontakt med dem.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Inga kommentarer: