måndag 2 februari 2009

Stenålders-tv


Vi är oerhört omoderna. Stenålders helt enkelt. Hänger inte med i tiden. Vi är de enda vår dotters nyblivne sambo känner som har en gammaldags tjock-tv. "Oj, vilken liten bekantskapskrets han måste ha", säger K lite surt.

Vi har alltså en sån där tv som det sticker ut ett bakstycke på en meter bakom bildrutan. Med liten bild. Visserligen 28", men ändå väldigt liten. Om man jämför med hur stor bild det är på en platt-tv. När sonen tittar på vår tv sitter han och kisar och säger att tv-bilden är lika stor, eller liten, som ett frimärke. Bah.

Nu är det så här att vi inte köper en stor platt-tv bara för att alla andra har. Vi slösar inte flera tusenlappar i onödan, när vi har en fullt fungerande tv. Vi köper en större platt-tv när den som vi har gått sönder. Och den kan säkert hålla i 10 år till. Snyft.

Även om vi tycker vår tjock-tv duger åt oss, har vi så smått börjat snegla på stora platt-tv-apparater när vi är i det gigantiska varuhuset där de säljer såna där tingestar. Häromdagen skulle vi köpa en hårtork till dottern, men stod helt plötsligt bland alla tv-apparaterna. Jag vet inte hur det gick till, men det var som om någon sorts magnet drog oss till de enorma platt-tv-skärmarna som flimrade överallt. Vi gick omkring där en stund, helt hänförda. Till slut fastnade vi för en platt-tv med 47" skärm och sa att den skulle vi nog ha. Den skulle passa bra på väggen i vårt vardagsrum. Drömma kan man ju alltid ...

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

4 kommentarer:

CrimsonAnna sa...

Jag tänker som ni-att min tjock-tv får hänga med ett tag till. Men visst drömmer jag lite.

Anonym sa...

nu är det ju faktiskt inte så himla många år sedan platt-TV:sarna kom ut till normala priser, att det kan väl än så länge inte vara lag på att alla ska ha en,spec inte när man har en välfungerande som dessutom nog kostade x antal många kr för bara ett par år sedan.

men visst...nog är det snyggare med de platta varianterna allt. vi har en tjockis i sovrummet och den är inte vacker, men så kollar vi inte så ofta på tv där heller.

Baronessan sa...

Det är inte klokt vad störda vi blir på förändringar. Jag har både platt- och fet-TV. Jag kan ju inte bara slänga ut fetTV:n för att den känns omodern. Den fungerar, har kanonbild men är som sagt bara lite fet. Tur att vi människor inte blir utkastade av samma anledning.

Le Loup sa...

Jag är lite ambivalent när det gäller tv, jag har en tjock-tv men helst skulle jag inte vilja ha någon alls, jag tycker de är så fula egentligen. Platt-tv vill jag inte heller ha, blotta tanken på att ha en på väggen får mig att rysa. Jag borde skaffa mig ett skåp att ha min tv i. För helt utan tv kan jag inte vara...