tisdag 17 februari 2009

Rätten att få välja ...


... kan ibland gå till överdrift. Att göra abort är inte lätt och ska inte vara det heller. Om man inte vill bli gravid finns det en massa sätt att skydda sig. Att använda abort för att ta bort icke önskvärda barn bara för att de har fel kön borde vara straffbart. Det är väl en negativ konsekvens av all teknisk övervakning av graviditeter numera, att den som vill kan få veta barnets kön. Förr fick man veta det först när barnet kommit ut och alla var lika glada och nöjda för det. Naturligtvis finns det fördelar att ta reda på barnets kön om man vill veta om fostret bär på någon ärftlig sjukdom eller inte, men det sker ju i särskilda fall och inte rutinmässigt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

4 kommentarer:

Baronessan sa...

Ja, man undrar vart det är på väg. En skrämmande utveckling. Vad händer om man nu absolut ska ha ett speciellt kön på barnet och så visar det sig att den mänskliga faktorn har klickat. Ska man ge bort sitt barn då? Sjukt.
Du har en utmaning hos mig.

Bitten sa...

Utmaningen antagen. Ska bara grunna lite på vilken bok jag ska ta ...

Anonym sa...

Såg bilden. Den är helt underbar med den lilla foten! För övrigt håller jag med dig. Åtminstone i västvärlden borde det inte vara möjligt med oönskade graviditeter. Inte med dagens möjligheter till skydd. Jag har aldrig förstått riktigt med att man vill veta könet i förväg. Inte hos oss iaf. OK att det kan vara så i andra kulturer, fast det är enligt min personliga åsikt ändå inte rätt.

Anonym sa...

jag tycker att abort pga kön är fruktansvärt. överhuvudtaget tycker jag de som är villiga att avbryta en graviditet pga fel kön eller fel antal kromosomer ska fundra över ifall de ska ha barn alls.

jag har inte tagit reda på kön med mina tre första barn men då var det ju oxå så att det var osäkrare utrustning men den här gången ville jag bara veta och det kändes oxå bra att veta - mkt för att ta in att jag väntade barn igen. sedabn vet man ju faktiskt inte säkert förrän barnet kommer ut iaf.