tisdag 13 januari 2009

Inte mycket sömn

Som jag befarade var det svårt att sova i natt. K, som för övrigt inte heller trodde att han skulle få en blund i ögonen, hamnade i någon slags koma med högljudda snarkningar som en ingrediens. Jag hade varken hjärta eller tillräcklig kraft till att sparka och knuffa på honom för att så slut på stocksågningen. Jag hade Wille mellan benen, på tvären. I vanliga fall brukar han ligga nere i knähöjd och det kan kännas väldigt obekvämt, men jag undrar om han inte låg lite högre upp i natt, om ni förstår. Jag kunde bara röra mig lite, lite i taget och det tog en kvart att vända mig åt ena eller andra hållet. Men jag hade inte heller hjärta att köra bort honom, han blev ju så glad när vi kom hem.

Efter att ha varit utan "svenska" nyheter i en veckas tid kan jag bara konstatera att samma tugg fortgår i nyhetsbevakningen. Debatten går fortfarande omkring Liza Marklunds bok "Gömda", om den är påhittad eller inte.

Kriget i Gaza dominerar väl fortfarande nyheterna även utomlands. Vi har visserligen bara kunnat följa BBC:s egen vinkling av kriget på satellit-tv, men har inte riktigt kunnat engagera oss och jag kan konstatera att jag inte egentligen inte bryr mig om hur de löser konflikten, bara kriget tar slut.

Nomineringarna till "Stora Bloggpriset" är klara i flera kategorier och det ska bli spännande att se vilka bloggar som kammar hem priser.



Det känns i alla fall bra att få lite svensk nyhetsbevakning, det blir lite enahanda med tysk, spansk och engelsk satellit-tv. Jag bara undrar varför tyskarnas reklam alltid visar onormalt glada och stomatolleende människor och varför reklamen mestadels handlar om helt enastående effektiva rengöringsmedel? Man skulle kunna tro att alla tyskar älskar att städa och feja, och de kanske de gör också.

Nej, den enda kanalen på tv:n på semestern som sände sevärd tv var Eurosport. Och hur exotiskt är det inte att höra skidskytte, längdskidåkning och backhoppning kommenteras (om det dessutom är av en man med helt enastående skotsk dialekt) i bakgrunden när man blundande ligger i bikini i stekande sol i en solsäng på altanen med kallt bubbelvin inom räckhåll på K:s födelsedag? Det är en helt obeskrivlig känsla, nästan för bra för att vara sann.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: