lördag 13 september 2008

Se upp för spindlar


Getingar har alltid varit min skräck. Ja, kanske inte själva getingen, men getingsticket. Jag blev en gång vid 4 års ålder stucken av geting bakom örat, av alla ställen, och det var bara för att jag stannade och stod still efter att ha sprungit som en tok för att bli av med det efterhängsna och envisa flygfäet. Spindlar däremot har har jag aldrig varit rädd för. Dels finns (eller fanns) det inga giftiga spindlar i Sverige och dels är de inte så efterhängsna direkt så man måste fly från dem. Numera finns det dock giftiga spindlar även här eftersom Svarta änkan verkar ha kommit för att stanna. Den har kommit med importerade bilar och bildelar mest. Svarta änkan trivs i mörka och lite varmare utrymmen där den spinner klibbiga nät. Den attackerar dock inte, utan är nog räddare för oss än vi är för den, och springer sin väg. I Halland har två lagerarbetare senaste dagarna blivit bitna av vad som verkar vara svarta änkor, båda fördes till sjukhus för kontroll. Det gäller alltså att se upp för spindlar numera, det kan vara svarta änkor och jag kan tänka mig att det är många som tittar lite extra noga om de ser en spindel, man kan inte längre vara säker på att den är ofarlig.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer: