måndag 1 september 2008

Ge Svetlana en chans

Det är väl klart att man undrar vad som krävs för att få ett jobb som lärare. Utbildning kanske? I alla fall om man ska arbeta som lärare, kommunerna vill ju göra sig av med alla obehöriga lärare. Det är också bra om man kan språket flytande, det underlättar undervisningen betydligt. Svetlana Diatchkova uyppfyller dessa kriterier och hon har toppbetyg. Fast hon heter ju Svetlana och det låter inte svenskt. Och hon är redan 45 år, tydligen alldeles för gammal för att få jobb som lärare. Svetlana Diatchkova har sökt drygt 400 jobb men aldrig blivit kallad till en intervju, hon har alltså inte ens fått chansen att bevisa att hon är en bra lärare. Jag har svårt att tänka mig att hon är olämplig i läraryrket, varför får hon då inte komma på intervju? Det enda jag kan tänka mig är att alla drar öronen åt sig för att hon heter just Svetlana Diatchkova och att hon anses som gammal när hon är 45 år. Det är ju synd, för en kvinna med annan kulturell bakgrund och som med största sannolikhet inte behöver vara föräldraledig, som kan språket, har rätt utbildning och har lång erfarenhet av själva livet, borde vara mer attraktiv på arbetsmarknaden än en 20-åring som inte är behörig som lärare eller en 23-åring som just slutat skolan och förmodlingen aldrig varit ute i arbetslivet förut, men har ett svenskklingande namn.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

1 kommentar:

Ylva Olausson sa...

Vad jag förstår så är Svetlana bara behörig i ett ämne, engelska. Det finns få ettämnestjänster i Sverige och det kan vara en orsak till att hon inte bli kallad på intervju. Jag var positivt överraskad när jag jobbade i Stockholmsskolorna över att såpass många med "konstiga" namn hade fått anställning. En vanlig väg till en fast tjänst i skolans värld är att man börjar som vikarie. Framgår det om hon har provat det? OBS! Jag påstår inte att diskriminering inte förekommer på den svenska arbetsmarknaden, för det gör det.