söndag 7 september 2008

Äckliga kackerlackor


Kackerlackor är inga trevliga djur. De ser till och med riktigt äckliga ut. Jag har visserligen inte sett en kackerlacka mer än en gång i levande livet, men det räcker faktiskt. Vi var på semester i Grekland, på en liten ö, och satt ute på kvällen och skulle ta en drink. Kvällen var alldeles ljummen och stjärnklar. Rätt som det såg jag i ögonvrån något som rörde sig bland borden, jag tittade flera gånger. Det var en kackerlacka! I och för sig var det inte så konstigt att det fanns kackerlackor där, det är klart att det finns mycket att äta under borden på en restaurang och det var ju dessutom ganska mörkt med bara stearinljus på borden. Vi satt där och njöt av våra drinkar, men efter någon minut kände jag hur något kröp uppför min fot och upp på vristen. Först tänkte jag bara vifta bort det, vad det nu var. Sedan kom jag på att det var nog den där kackerlackan jag sett. Genast kände jag mig illamående och höll faktiskt på att kräkas, så äcklad kände jag mig. Rent reflexmässigt skrek jag i högan sky och sparkade med foten för att bli av med kackerlackan, som flög all världens väg. Skon flög också iväg när jag sparkade, och höll sånär på att landa i huvudet på en man som satt en bit bort. Jag kände mig jätteäcklad av att ha haft en kackerlacka på foten, och jag lovar, jag satt inte med fötterna nere på marken utan drog upp benen under mig, inte bara resten av den kvällen utan resten av veckan, i alla fall när vi satt ute i mörkret.


Nu är det risk för kackerlacksinvasion på Färöarna. Ett skepp fullt med kackerlackor från Sydeuropa har sökt nödhamn där för att bli av med dem, och det finns alltså en realistisk risk för att äggstinna kackerlackshonor tar sig från fartyget till magasin på kajen och då är invasionen ett faktum.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Inga kommentarer: