söndag 31 augusti 2008

Städhjälp önskas


Eftersom vi har DN på prov i en månad för att sedan fylla i en enkät om hur vi tycker tidningen är så läste jag en debattartikel, som nästan fick mig att sätta kaffet i vrångstrupen.

Enligt TCO ska vi alltså låta föräldrar med små barn få några timmars hushållshjälp för 150 kronor i veckan, alltså kraftigt subventionerad. TCO anser att verklig jämställdhet mellan män och kvinnor inte kan förverkligas utan mycket stark samhällssubventionering av hushållsnära tjänster till förvärvsarbetande föräldrar med barn och att kvinnorna har väntat länge nu på att slippa dra hela lasset med hem och barn.

Jag tycker det låter som om TCO-kvinnorna Ulrika Hagström och Kerstin Olsson, som skrivit artikeln, inte lever i verkligheten. Vilka är det som kommer att ha råd att betala för städhjälp? Det är de som har höga löner, jag har svårt att tro att om de lågavlönade skulle få 150 kronor över skulle lägga det på att få någon utomstående som kom hem och städade. Och vilka skulle få betala subventionerna? Jag förstår inte att det ska främja jämlikheten med att någon annan (lågavlönad kvinna) kommer hem och städar för att småbarnsföräldrarna inte har tid att ta hand om sin egen skit. Det verkliga hotet mot jämställdheten är de låga kvinnolönerna (och därmed lägre pensioner) och jag tror inte att det hjälper att ha städhjälp för att få jämställdhet.

Förresten skulle jag också behöva lite städhjälp för 150 kronor i månaden, kan man få det retroakivt kanske?

Som det är nu är det bara den som tjänar över 46 000 kronor i månaden har nytta av regeringens skatterabatt på hushållsnära tjänster. I annat fall är det billigare att städa själv. Tji fick jag...

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag är inte intresserad.