tisdag 12 augusti 2008

D-vitaminer ger längre liv


Är det många som lider av D-vitaminbrist i dag i Sverige? Barnen får ju AD-droppar och rakit finns väl inte i Sverige längre, i alla fall inte hos barn som är födda här. Solljuset är den största källan till D-vitamin och de som aldrig är ute eller inte exponerar sin kropp för solen kan faktiskt få D-vitaminbrist. För ett tag sedan uppmärksammades att muslimska kvinnor, som täcker sin kropp utom ansiktet (och ibland även ansiktet också förresten), inte får tillräckligt med solljus i Sverige. Eftersom mörk hud behöver med solljus än ljus hud så finns det säkert en annan kvinna som har brist på D-vitamin här. Gravida behöver dessutom mer D-vitamin.

Nu visar alltså en amerikansk studie att för lite D-vitamin innebär en ökad risk att dö i förtid. Michal Melamed, assisterande professor vid Albert Einsteins College of medicine, har undersökt orsakerna bakom 1 806 dödsfall. De i studien som hade brist på D-vitamin hade 26 procents högre risk att dö än de som hade mest D-vitamin i blodet. Tidigare studier har visat D-vitaminbrist bland annat kan öka risken för hjärt-kärlsjukdomar, diabetes och cancer. Jag har i alla fall fått min dos av D-vitamin i dag för jag har varit ute i solen mer än 30 minuter och dessutom ätit lax till lunch.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

2 kommentarer:

hatcho sa...

Hej bitten! Hittade dig via torrdockans kommentarer (häpnadsväckande blogg). Bra att bristsjukdomar påtalas i vår välfärd. Magnesium är ett ämne, som vi behöver för många funktioner i kroppen. Finns att läsa om på webben. Stress förbrukar magnesiumet i kroppen. Och nuförtiden stressar alla, så alla behöver mer magnesium, än vad en "fullvärdig" kost ger. (Vem äter fullvärdigt?) Förutom magnesium tar jag Mivitotal, flytande vitamin och mineral. Tycker jag mår bättre med vitaminer, men ibland glömmer jag, och ibland mår jag sämre, men har svårt att direkt peka på om orsaken är mineralbrist.

Ingemar sa...

Jag tar Double-X och Omega-3 från Nutriway varje dag. Då är jag säker på att få i mig alla dom vitaminer och mineraler som kroppen behöver. Att dom är framställda av naturliga och ekologiskt framtagna råvaror gör ju det definitivt inte sämre utan bättre!