lördag 30 augusti 2008

Håller koll på alkoholen


Det är inte utan att man funderar hur det kommer sig att på fyra år har antalet kvinnliga alkoholister i Sverige ökat med 50 % från 65 000 till 100 000. Den manliga ökningen har varit lite blygsammare, omkring 25 %. Tyvärr tror jag att det är ett stort mörkertal, det vill mycket till innan någon ens erkänner att de är beroende av alkohol. Så här strax efter sommar och semester så är det inte så svårt att förstå varför ökningen av alkoholister kan se. Jag skulle vilja säga att det mycket är bag-in-box-vinets fel. Det är väldigt lätt att dricka för mycket när man öppnat en box, man har ingen som helst kontroll hur mycket som går åt - vips är det slut. Det är många som åker till Tyskland och Danmark och handlar vin, öl och sprit och ingen köper ju bara en flaska av varje, det måste vara avsevärda mängder om resorna ens ska löna sig. Och har man alkohol hemma så är det lätt att öppna en flaska, fast man egentligen inte tänkt dricka vin till maten på en vardag. Dessutom vet ju Systembolaget hur man lockar kunder, genom snabbköpsmodellen är det lätt att plocka på sig någon extra flaska. Förr fick man handla över disk och det var betydligt besvärligare, dels måste man veta vad vinet hette och dels var det pinsamt att köpa för mycket på en gång.

Under de åren som jag var gravid och hade småbarn var min alkoholkonsumtion noll eller minimal. Först nu på senare år, faktiskt de senast fem åren, har konsumtionen ökat en del. Vi har inga småbarn längre att ta hänsyn till, är ofta ensamma på helgerna och då är det gott att dricka ett glas vin eller två till maten. Det känns som om man behöver unna sig lite av livets goda efter alla småbarnsåren, även om jag inte kan säga att det var någon uppoffring direkt att avstå. Behoven ändras helt enkelt genom livet och just nu har jag ett behov av att njuta och unna mig lite extra gott, även om jag vet att det är lätt att trilla dit och bli slav under alkoholen.

Inga kommentarer: