tisdag 19 augusti 2008

Sluta pjåska


Dagens nätfråga i vår lokaltidning är ”Är du trött på OS?”
Jag hade först tänkt att svara ja, men egentligen är jag inte trött på OS, utan mer på alla spekulationer och allas engagemang för ganska oväsentliga frågor, i alla fall i mitt tycke. Jag är trött på alla förväntningar som ställs på våra idrottsmän, och medias bevakning av det hela. Visserligen är OS bara vart 4:e år, men allt är blir så uttjatat.
Men är det nu så att någon satsar hela sitt liv och all sin tid på att bli snabbast över häckar, över hinder eller att hoppa högst eller längst, för att vinna en ganska fånig metallbit att ha runt halsen, och sedan inte lyckas med bedriften så tycker jag att den personen också måste tåla lite närgångna frågor efter ett ”misslyckat” lopp. Det är väl inte mer synd om idrottsmän än alla andra i samhället som kanske har misslyckats i hela sitt liv, även med ganska enkla saker. Sluta pjåska så med idrottsmän, och -kvinnor, de har ju själva valt att stå rampljuset.

Och här kommer ännu en fånig plattityd: Det viktigaste är inte att vinna, utan att deltaga.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer: