måndag 1 augusti 2011

Se upp!



Det har nog aldrig varit så mycket äpplen i vårt gamla äppelträd som det är i år. Det måste har varit väldigt gynnsamt väder när det blommade och insekterna var väl väldigt flitiga.
Det värsta är att de väldigt många äpplen ramlar ner innan de ens hunnit bli mogna. Och de som sitter kvar ett tag ruttnar nästan på vägen ner till marken. För att kunna använda äpplena för att göra äppelpaj måste man plocka ner dem försiktigt från trädet.

Det går absolut inte att sitta under trädet just nu, då riskerar man att bli bomarderad av hårda äppelkart.
Sorten heter transparente blanche och äpplena är väldigt goda, om man kan få tag i ett oskadat äpple. De blir bruna direkt om de stöter emot nåt.
Men jag älskar vårt gamla äppelträd och skulle inte vilja byta ut det.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,



1 kommentar:

Le Loup sa...

Mitt äppelträd på landet tappar alla kart jämt, men jag säger som du, jag vill inte byta ut det, jag heller.