tisdag 9 augusti 2011

Kvällsmat



 
I dag tog vi vad vi hade hemma till kvällsmat. Eftersom katten var ute när K kom hem (eftersom jag släppt ut honom när jag kom hem) ville vi inte lämna honom ute. Jag vet, det är väldigt larvigt, men jag vill helst att Wille är inne om vi ska åka bort. Man vet aldrig vad som händer en liten kisse.
 
I alla fall gjorde jag en alltiettkycklingrätt av det som fanns i frys och kylskåp. Vi har gjort något liknande förut, men eftersom jag inte hade någon färsk citron fick vi avstå från rivet citronskal.
 
Allt-i ett-kyckling
 
1 kg kycklingben
600 g potatis
2 röda lökar
Rivet citronskal (som jag inte hade men det gick bra ändå)
 
Marinad
 
1 tsk citronskal, rivet (om man har)
2 msk citronsaft (jag hade på flaska som tur var)
2 msk olivolja
1 vitlöksklyfta
lite salt
nymald svartpeppar
1 msk rosmarin (jag tog färsk timjan i stället)
 
Tillagning
 
Sätt ugnen på 225°. Blanda marinaden, vänd ner kycklingen i den.
Skala potatis och lök och klyfta dem.
Lägg allt i en långpanna och häll resterande marinad över
(jag hade några färska champinjoner som jag lade i också).
Stek i mitten av ugnen 30-40 minuter .
 
Till detta gjorde jag en fetaostkräm med mosad fetaost, matlagningsyoghurt, hackad vitlök, salt, peppar, olivolja och lite honung.
 
Det är faktiskt supergott, och enkelt att göra.
 
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

1 kommentar:

Sus sa...

Gött! Fetacreme är en av mina favvosar!