onsdag 5 januari 2011

Här lever fåglarna i alla fall

Massdöden av fåglar har nått Sverige. I USA föll tusentals döda rödvingade trupialer ner från skyn på nyårsafton. I går kväll upptäcktes hundratals döda fåglar mitt på gatan i Falköping. Den troliga förklaringen till massdöden av fåglar är att om de blir utsatta för upprepade störningar nattetid kan de bli så stressade att de flyger ihjäl sig. Antingen dör de av utmattning eller så flyger de in i vajrar, grenar och master i mörkret.



Men här lever fåglarna. I dag satt de i grannens buskar och frös. I alla fall dessa gråsparvar. (Jag tror i alla fall att det är sparvar, jag är så dålig på fåglar).

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

3 kommentarer:

Nathalie sa...

Samma sak skedde för 4 år sedan runt ny år
http://www.democraticunderground.com/discuss/duboard.php?az=view_all&address=125x133760

Ma sa...

Hos mig lever fåglarna också. Den enda döda fågel jag sett idag, var en överkörd and och det berodde nog på att den som körde över den inte kunde stanna i glashalkan. (Bilen framför mig.)....

sanna sa...

de blev tydligen påkörda av en lastbil ... har jag läst.