tisdag 8 december 2009

Klyftorna ökar

Ett vallöfte har i alla fall den borgerliga regeringen lyckats med. Att det ska löna sig att arbeta. Om man tjänar mycket förstås. Mellan 1991 och 2007 har de rikaste tio procenten i landet ökat sina disponibla inkomster med 88 procent. För de fattigaste tio procenten var ökningen bara 15 procent. Naturligtvis ser det annorlunda ut för arbetslösa och sjuka., där har ökningen varit ynka 0,86 procent om året under samma period. Studerande har fått i genomsnitt 1,26 procent om året. Bland sjuka, arbetslösa och pensionärer har risken att hamna i fattigdom fördubblats från 8 till 16 procent från 2002 till 2007. Och inte har det väl blivit annorlunda de senaste två åren.

De allra rikaste har alltså lyckats. Precis som det var tänkt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

3 kommentarer:

Le Loup sa...

Amen tilll det... Och vi ska inte glömma att det här är vad merparten av svenska folket ville ha, eftersom regeringen faktiskt vann valet. Jag finner det lite märkligt att just nu så verkar ingen man talar med ha röstat på den borgerliga regeringen utan många är förbannade. Det får mig att undra om en del som faktiskt röstade fram den borgerliga regeringen stirrade sig blinda på pengalöftet och samtidigt inte hörde alla andra löften som gavs. För, det är faktiskt som så, att precis det här sa de borgerliga skulle hända i sina löften. Jag antar att det kan kallas selektivt lyssnande, att bara lyssna på de bra löftena och inte höra allt som sägs...

Sara sa...

Jag har varit arbetslös och levt på 2500 kr i månaden och håller fortfarande på blått :) tjänade dessutom mer när jag väl jobbade än vad jag skulle gjort om kära rödingarna satt i makten!!!
Och då ska jag nämna att jag jobbade i butik, inget fancy alls!

Bitten sa...

Sara: Att du fortfarande är blå är bara att beklaga. Du har nog inte fattat nåt än.