onsdag 2 december 2009

Jag skäms faktiskt



Äntligen är det några som ryter till mot FK:s nya sjukskrivningregler. Sju läkare och en kurator på onkologen på KS slår nu larm om att i väntan på döden tvingas kroniskt sjuka cancerpatienter ut på arbetsmarknaden. De anser inte att det är rimligt att svårt sjuka cancerpatienter, som inte ens vet om de överlever, ska tvingas arbeta trots att de har svåra symtom med smärtor, trötthet, depression och biverkningar av behandlingen. Enligt de nya reglerna från Försäkringskassan ska alltså även svårt cancersjuka tvingas ut på arbetsmarknaden efter ett ha varit sjukskrivna i 180 dagar.
Hur i helvete ska en svårt cancersjuk kvinna klara av att arbeta när jag, som är fullt frisk, knappt orkar?

Varför ska en kroniskt cancersjuk människa överhuvudtaget behöva arbeta mellan behandlingarna?
Jag skulle tro att all kraft behövs för att bekämpa sjukdomen.

Jag som blir helt matt och får spagettiben efter några dagar med feber, hur tror de att en människa som behandlas för cancer mår? Bara vetskapen om att man har en dödlig sjukdom skulle väl få de flesta på fall.

Visst är det bra att fler och fler överlever cancer, men alla blir tyvärr inte friska och är i alla fall fortfarande sjuka efter 180 dagar. Ska de då tvingas slita för brödfödan den sista tiden de har kvar i livet, i stället för att kunna ta det lugnt och njuta och göra det de vill och orkar den tid de har kvar? De nya reglerna är helt horribla och något måste göras snarast. Det är väl i alla fall det minsta vi kan göra för alla som drabbas. Jag skäms faktiskt å Försäkringskassans vägnar.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

blues sa...

Så är det. Enligt regeringen och F-kassan ska man ha cancer i exakt 180 dagar och inte mer. Sen ska man vara frisk och jobba. Under de 180 dagar (sex månader) ska man hinna medd alla behandlingar, kontroller, undersökningar, magnetkameran mm. Vilket betyder att man inte behöver stå i kö och vänta i ett par månader på att göra det ena eller det andra. Otroligt vilken effektivitet av vår maktelit och våra myndigheter. Undrar bara, i all min naivitet, varför ska jag då vänta i mer än fyra månader för att göra magnetkameraundersökningen. Enligt F-kassans nya "humana" regler ska jag kanske vänta i fyra dagar, inte mer. Vilken hyckleri, som vanligt. Inget nytt under (borgerliga) solen.

Karolin sa...

ja, det är faktiskt så att jag skäms jag med, jag skäms för att vara svensk....Istället för att bidraga till att göra sjuka friska både mentalt och fysiskt så tar FK och regeringen knäcken på dem helt istället....