onsdag 8 juli 2009

Världen är konstig


STIM begär 2900 företag och organisationer på ersättning för musik som anställda lyssnar på under arbetstid. 40 000 kronor per år dessutom. Om jag tar med mig en köpt cd (där jag formodar att artisten redan fått betalt) och lyssnar på den på jobbet så måste det alltså finnas en licens. Helkonstigt.

Konstigt att påstå att det bara är en enda natt om året som de mystiska krafterna finns. Löjeväckande hokus pokus.

Spikmattor i plast har utnämnts till sommarens storsäljare av Svensk Handel och folk tror att en spikmatta ska kunna bota migrän, premenstruella störningar, impotens, övervikt och astma. Visserligen tror jag på mattornas placeboeffekt, men att de ska bota sjukdomar, nej, nej.


Mygginvasionen har kommit till Gysinge. Klimatförändringarna har gjort att de mer aggressiva och sjukdomsbärande översvämningsmyggen kommer att bli dominerande och inte de ofarliga skogsmyggorna.Man tror att i år kommer fler än någonsin att drabbas av Ockelbosjuka och forskare varnar för ett nytt dödligt virus som är på väg. Just nu ter sig min getingfobi som en fjärt i rymden mot detta mygghot. Törs man gå ut om det finns myggor? Jag har fått ett antal myggbett i år och de ser inte ut som vanliga myggbett. Mycket större, vätskande och kliande i två veckor. Men sjuk har jag inte blivit. Än.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,

3 kommentarer:

Anna sa...

Jag har en spikmatta. Har haft fruktansvärd ryggont och även migrän i många år. Har gått på sjukgymnastik, massage för min rygg. Även fått massage av min pojkvän många gånger, då smärtan har varit som värst.
Massage ger ju en avslappning i kroppen, musklerna, som är väldigt bra när man har ont och vid massage så utsöndras ju Endorfin, som är ett peptidhormon som kroppen tillverkar själv och som lindrar smärta.
Nu när jag lägger mig på min spikmatta, som gör sådär "sköntont" som även massage kan göra, så blir jag oerhört avlappnad. Endorfin utsöndras även då, något som är säkert.
Att mattan skulle vara något mirakel för och kan bota en massa sjukdomar, det tror jag knappast. Men dock så är stress och spänningar en stor bidragande faktor till många sjukdomar. För min del så är det säkerligen så med min migrän som jag har haft i många år. Sedan jag började ligga regelbundet på spikmattan, så har jag inte haft migrän. Troligen för att jag blir så avlappnad i kroppen. Min rygg har också börjat kännas bättre, då jag kan ge denna "behandling" mer regelbundet än vad jag skulle kunna gå till massör. Kan även lägga mig på den vid behov, något som är svårt att springa iväg till mössören så fort jag har behov av det. Typ klockan nio på kvällen eller något.
Så även om den inte kan bota saker, så kan den lindra .. och det är bra nog i många fall. Och får iallafall mitt liv att bli enklare .. och om migränen kan hålla sig borta eller iallafall kan uppkomma mer sällan, så är det för mig helt fantastiskt.

Och det är grymt skönt att ligga på mattan. Den avslappningen som det ger är helt otroligt underbar. Jag somnar alltid som en stock efter att legat på mattan, många gånger även när jag ligger på den.

Bitten sa...

Vad skönt det låter att spikmattan lindrar migrän. Jag tänkte själv köpa en matta och när jag läser dina lovord blir jag nästan sugen. Det är väl värt att prova i alla fall och du har ju stor hjälp av den. Hoppas migränen håller sig borta!

Le Loup sa...

Hmm... Jag läser om de mystiska krafterna här, "organiserad extas", det låter som en motsättning i sig, att kombinera de två orden, tycker jag.

Jag minns för övrigt en hårfrisörska jag gick till, som spelade radio på jobbet, ända tills en man kom in och sa att hon måste betala licens för det.
Hon började tralla musik i stället, det var inte alltid vackert, men väldigt roande att försöka lista ut vad hon sjöng på.