lördag 14 juni 2008

Skitinternet och FRA-lagen

Det känns lite ledsamt att komma hem till ett tomt hus. Vi har ju varit och lämnat Jo och B på Arlanda. Det var ju tur att vi åkte så tidigt, för deras plan skulle avgå 16.35 mot New York, men redan när de checkat in stod det på tavlan att de skulle gå till gaten och då var det 1½ timme kvar till start. Vi hoppades förstås att de skulle komma iväg tidigare än utsatt tid, men vad jag kan se så lyfte de sedan tyvärr inte förrän 16.30, men det blev lite bråttom för dem i alla fall. Sedan åkte vi in till Stockholm och lämnade Je vid centralen, så vi fick alltså åka hemåt ensamma, K och jag. Nu är K på Strike med kurskamraterna så jag sitter här i ett tyst och öde hus. Det känns lite deppigt och några tårar har rullat nerför mina kinder.

Till råga på allt så fungerar inte Aftonbladets hemsida, men det är väl ingen katastrof för det finns ju andra nyhetssidor som fungerar. Alla bloggare har blivit uppmanade att skriva om nya FRA-lagen har jag sett. Jag har bloggat om detta förut i två inlägg, men det är väl klart att jag ställer upp igen.

FRA:s hemsida står det visst något om att de inte kommer avlyssna inrikestrafik som råkar gå via utlandet på grund av internets konstruktion?!

Dessutom har datainspektionen fått in en anmälan om misstänkt olaglig lagring av data om över 100 svenskar som haft kontakt med Ryssland under 1990-talet. En anonym anmälare ifrågasätter om FRA haft stöd av lagen för sin verksamhet när uppgifterna sparats.

Det är alltså på tisdag som riksdagen ska besluta om FRA får avlyssna telefon, internet, mejl och faxmeddelanden.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer: