onsdag 25 juni 2008

Blyger blir glader‏


Forskare har hittat botemedlet mot blyghet. Det heter oxycontin och lindrar också fobier och ångest. Låter som ett perfekt medel för mig. Jag är nästan sjukligt blyg, i alla fall i vissa lägen. Jag börjar nästan tro att jag lider av social fobi. Jag hatar att tala inför folk och skulle inte kunna tänka mig att hålla tal på t ex ett bröllop.

Men jag är väl inte ensam om att vara blyg. Sex av tio lär vara lika blyga som jag, men det hjälper ju inte mig direkt. Även om jag tycker att jag numera skiter i vad andra tycker och tänker och jag har blivit mindre blyg, så finns det fortfarande ett litet sista hinder ibland som är svårt att komma över.

Jag skulle definitivt bli hjälpt av oxytocin som nässprej, kanske inte så mycket i vardagen, men vid enstaka tillfällen skulle det vara helt okej att testa. Forskare vill nu sprida oxycontin på marknaden för det lindrar som sagt också depression, ångest och fobier och har inga bieffekter och är inte heller beroendeframkallande. Det låter ju nästan för bra för att vara sant.

Oxycontin är för övrigt ett hormon som produceras i hypofysens baklob. Hormonet utsöndras vid amning, förlossning, samlag och annan fysisk kontakt som t ex massage.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

underbart!
oxycontin är en av de starkaste opioderna som finns och används som starkt smärtstillande vid t.ex. cancer..
tror du menar oxytocin :)
hej

Bitten sa...

Sorry, ibland går bara fingarna. Jag skriver OxyContin flera gånger per dag, så det ordet sitter i ryggmärgen.