söndag 22 juni 2008

Kärleken väntar...

I en debattartikel i Dagens Nyheter skriver 12 läkare och barnmorskor att endast en förändring av den sexuella livsstilen påverkar spridningen av hiv och könssjukdomar och att vi har en övertro på kondomer. Sexuellt överförda sjukdomar bromsas effektivt om man har sex med färre partners. Vad jag förstår har dessa läkare och barnmorskor en kristen livssyn som inte jag har, men jag kan hålla med till vissa delar i deras resonemang. Jag tycker inte att avhållsamhet eller att hålla sig till en enda partner är vägen att gå för att minska smittspridningen, men kondomanvändningen måste bli bättre i alla fall vid tillfälliga förbindelser och innan man känner varandra ordentligt.

Jag tycker att det är bra att alla tar för sig numera och bejakar sin sexualitet. Men jag tycker samtidigt att det verkar som om det är okej att ha väldigt många partners i tonåren, något som var helt omöjligt när jag var ung. Den tjej, för det var ju mest tjejer som ansågs vara "lättfotade", som hade flera partners än vad som var normalt, blev kallad både det ena och det andra. Numera är det mer "normalt" att gå från famn till famn verkar det som, att ha sex med alla man möter. Jag tycker det är sorgligt att det verkar ha blivit vanligare med tillfälliga sexuella relationer och då är det är ju inte underligt att de sexuellt överförda sjukdomarna som t ex klamydia ökar.

Jag är väl väldigt gammalmodig men jag tycker inte att det är okej att ha sex med alla man träffar, utan man bör vänta tills det verkligen känns rätt, och om alla gjorde det skulle spridningen av sexuellt överförda sjukdomar garanterat minska. Det har också har blivit allt vanligare att unga tonårstjejer struntar i kondomer och skaffar andra preventivmedel som p-stav eller p-piller, eftersom det har blivit lättare att ta sig till en ungdomsmottagning i stället för en barnmorska på vårdcentral eller kvinnoklinik. De kanske mest är rädda för att bli gravida och tänker inte så mycket på att de kan bli smittade av diverse sjukdomar.


Brinn pengar brinn
Jag lovar du betyder nånting
Du orkar ta dig igenom det här
Du räcker till, så var den du är

Brinn pengar brinn
Jag vet att du är värd någonting
Du är hoppet i ett IQ-fritt land
Du är drömmarna jag drömmer ibland

Visst känns det som att kärleken väntar
Visst känns det som att kärleken väntar


(Kent- Kärleken väntar)


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

1 kommentar:

Challeman sa...

Jag tror att det var hela poängen med artikeln; att sexualvanorna är lika lite skiljt från spridningsomfattningen som kondom användande och trohet är.