måndag 30 juni 2008

Bombningen fortsätter

Bomb, Afghanistan eller IT-krig. De orden bör jag alltså undvika i framtiden om jag vill slippa få min mejl kollad. De är ju inte ord jag använder till vardags direkt, så de kan inte vara så svåra att undvika. Men det är ingen som vet hur FRA kommer att lägga upp sin spaning och alla experter tror lite olika. David Lindahl som är forskningsingenjör i IT-krigföring vid Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI, spekulerar i att man kommer att kartlägga IP-adresser och mejlkonton. Så alla som skickar och tar emot mejl från någon misstänkt blir då också misstänkta och kollade, även om de är helt oskyldiga. Jag tycker i alla fall att det känns obehagligt att oskyldiga kanske kan pekas ut av misstag, bara för att de råkat få ett mejl från en viss person.

Annars har ju riksdagen blivit mejlbombad i dag av Expressens färdiga protestmejl, bara att fylla i och skicka iväg alltså. Runt 500 000 mejl har skickats till de ledamöter som röstade ja eller la ner sin röst. Thomas Mattsson som är chefredaktör för Expressen Digitala Medier säger att Fredrik Reinfeldt hoppas att debatten ska lägga sig, men eftersom politikerna har sagt ja till att få läsa folks mejl i framtiden så erbjuder Expressen svenska folket chansen att mejla till politikerna och protestera.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer: