onsdag 25 maj 2011

Tack för kaffet!


Jag började dricka kaffe vid ungefär 4 års ålder. Det var på den tiden man hade kaffekoppar med fat, inte stora muggar som vi har nu. Varje lördag och söndag drack jag morgonkaffe med mamma och pappa ( när jag blev äldre lyssnade vi på Ring så spelar vi med Hasse Tellemar på lördagar.) Halva koppen med kaffe, resten mjölk. Och tre sockerbitar. Minst. Sedan doppade jag mackor av långfranska från Konsumbageriet, med smör och ost på. Kaffet blev geggigt efter ett par mackor och jag kunde inte dricka upp det. Hade jag tur fanns det mer kaffe kvar så jag kunde ta nytt.

Sedan har jag fortsatt att dricka kaffe. Utan socker, en period utan mjölk, men sedan jag väntade första barnet och mådde illa av kaffet har jag haft mjölk i. Nu kan jag inte dricka kaffe utan mjölk. Utom espresso då.

Det är skönt att veta att kaffe inte är så onyttigt som jag fick höra när jag var liten.
Minst fem koppar per dag halverar risken för aggressiv bröstcancer, och minskar risken för hormonkänslig bröstcancer med 20 %. Redan 1-2 koppar per dag skyddar, enligt en ny svensk studie från Karolinska Institutet som publicerades i förra veckan i Breast cancer research.

Tack för det!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

4 kommentarer:

Baronessan sa...

Oj, om det där stämmer så kommer jag att klara mig bra, så mycket kaffe som jag bälgar i mig.
Jag har också varit kaffeberoende sedan tidiga barnsben. Men hos oss var det inte mjölk utan grädde! Min mor dricker fortfarande kaffe med grädde och tre skedar socker! Själv kör jag svart nu för tiden.

Anonym sa...

Jag är sällan sjuk
Kan det bero på allt kaffe som jag har druckit?

Erik "Semlan" sa...

Samma glädjande nyhet för oss karlar, att kaffet är bra mot prostatacancer.
Som kaffedrickare glädjer det mig, man vet ju aldrig. :-)

Ma sa...

Det är tydligen att jag kommer klara mig undan dessa sjukdomar eftersom jag är en riktig kaffedrickare. 5 koppar får jag säkerligen i mig om dagen. Det blir fler ibland...