onsdag 3 mars 2010

Nickelallergi


Jag lider av nickelallergi. Eller lider och lider, det är nåt som jag fick när jag tog hål i öronen vid ungefär 16 års ålder. Jag kan inte ha metall med nickel närmast huden. Jeansknappar får jag tejpa över, tryckknappar i kläder får jag sätta ofärgad nagellack på. Silversmycken, särskilt örhängen, har varit problematiskt förut, men nu ska inte silver innehålla nickel säger de som säljer smycken. Men jag vågar inte chansa så jag använder bara rött guld, som går utmärkt. Dessutom har jag en klocka av titan och det fungerar jättebra.

Nu tycker jag inte att nickelallergi är ett stort problem, det går ju att undvika nickel. Det finns ju de som har det  betydligt värre med sina allergier. Tänk att inte ens kunna vistas i samma rum som någon som ätit jordnötter utan att bli jättesjuk. Eller inte kunna tvätta sig i vatten.

Läs mer här om tio allergier du inte visste fanns.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: