måndag 29 mars 2010

Morgonkaffet på gång

Österrikiska forskare har upptäckt ett ämne i kaffet som hämmar syraproduktionen i magen. Forskarna har undersökt olika kafferosters effekt på magceller och kommit fram till att ett ämne som är vanligare i mörkrostat kaffe är bättre för magen. Och hoppas naturligtvis på att kunna få fram ett kaffe som är snällare mot kistan.

Jag tillhör dem som inte direkt överkonsumerar kaffe. Däremot känner jag att jag måste ha kaffe på morgonen. Och det gör inget att det är starkt, eftersom jag sedan snart 26 år dricker kaffe med mjölk. Däremot får jag väldigt ont i magen och mår illa av för svagt kaffe. Och jag ger mig sjutton på att det är på grund av för svagt kaffe som 40 miljoner människor i USA väljer att undvika kaffe på grund av illamående och sura uppstötningar. Där kan de verkligen inte brygga kaffe, för i stället för att ta lika många mått kaffe som antalet koppar tar de bara hälften så mycket. Och då blir kaffet jätteblaskigt förstås.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

1 kommentar:

Karolin sa...

ja, du hör ju mig gnälla varje morgon om svagt kaffe...