onsdag 4 mars 2009

Sätt en plugg, vetja!


Att vara invandrare och doktor är inte lätt när det kommer till dikteringens ädla konst. Jag hade ett diktat en gång med en doktor från något land i mellanöstern. Ganska duktig på svenska, men svår att förstå ibland. En operationsberättelse på en kvinnlig patient avslutade han med: "Sätter en plugg mellan benen." Såklart undrade jag ju vad han egentligen gjort. Inte kunde han väl ha satt en plugg? Efter mycket funderande, för ibland är man inte så alert efter att ha skrivit diktat i flera timmar, kom jag på att han menade att han lade en plog mellan benen på kvinnan. För att förhindra luxation av höften och därmed äventyra operationsresultatet, så klart.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

plugg ger ju lite andra associationer....vissa verkar behöva en där bak : )

Gullan sa...

Hahaha, jag som inte är medicinkunnig tycker att plog låter ÄNNU värre......men jag é la lite bonnig ;)

MVH
/Miss B

Bitten sa...

Miss Borderline: En plog lägger man mellan benen så de inte kan korsas.