fredag 8 februari 2008

Sitter du själv eller ensam?

Jag tycker att jag har koll på de mesta i svenska språket. Eftersom jag jobbar hela dagarna med att skriva ut vad andra säger så har jag ju fått en viss rutin att rätta så ordföljden blir rätt osv. Jag är nog något av en språkpolis och blir bara så trött när någon stavar fel på någon reklamskylt eller i någon affär, om de t ex stavar majonnäs med ett n osv. Något som jag uppenbarligen har svårt med är skillnaden mellan orden själv och ensam. Jag säger jämt att jag var själv hemma, när jag i stället ska säga att jag var ensam hemma. Det är en viss skillnad och det får jag höra från min yngsta dotter! Hon rättar mig alltid när jag säger själv i stället för ensam, men jag kan aldrig lära mig att säga rätt. Sorry stumpan, det är svårt att lära gamla hundar att sitta...

2 kommentarer:

bollkoll sa...

Nu har du koll på problemet i alla fall. Frågan är vad vi gör åt alla andra som i denna stund håller på att ta bort denna nyans ur svenskan.

Läs gärna mitt inlägg i ämnet:
http://bollkollblog.blogspot.com/search?q=sj%C3%A4lv+eller+ensam

Unknown sa...

Svensken i gemen har tappat kontakten med språket. "Själv" betyder att man gör någonting utan hjälp av någon annan. "Ensam" betyder, just det, att man är ensam. Det borde väl alla med svenska som modersmål veta?