söndag 19 april 2009

Gratis underhållning




Häromdagen åt K och jag en sen lunch på en liten mysig restaurang i Skåne. Vi hade ingen aning om vart vi skulle gå, men hittade till slut ett ställe som såg mysigt ut på utsidan. Insidan var minst lika mysig med rutiga dukar och gammaldags stil. Vi försökte beställa pastagratäng, men den var slut. Till sist enades vi om att äta spaghetti carbonara. Vi hittade ett bord för två längst in i restaurangen. Maten var toppengod och vi blev jättemätta och jag vill absolut inte klaga på maten eller serveringspersonalen (även om hon som tog upp beställningen inte förstod vad vi sa och K fick cola i stället för vatten).

Men, vi råkade sätta oss bredvid någon som verkade vara ägarinna till restaurangen och någon väninna till henne, som uppenbarligen var sjukgymnast, och de avhandlade tydligen någon sorts affärsuppgörelse. De var ju inte speciellt diskreta och K och jag satt som paralyserade och bara lyssnade på dem. Efter en stund dök en tredje kvinna upp, det framkom av deras samtal att hon skrivit en bok och ofta höll föreläsningar. Jag blev helt fascinerad av hur ytliga och tillgjorda dessa tre kvinnors samtalsämnen var. De talade med typisk ”jetsetstil” om fester, om Victoria och Daniel, om hur fullständigt uttråkade de var att tala om sina yrken som restaurangägare, sjukgymnast och författare. Att de bodde flott och rörde sig i fina kretsar är min egen slutsats. Jag tycker dock inte det är särskilt proffsigt att bland restaurangbesökare sitta så öppet och göra affärsuppgörelser och låta personalen servera gratis kaffe och cappucino till sina väninnor. Om någon nu är nödd och tvungen att göra detta kan man kanske hålla en lägre profil och inte så helt dominera ett rum.

Jag ångrar att jag inte sa något till den förmodade ägarinnan när vi gick, men då hade nog K blivit sur på mig. Dessutom fick vi ju gratis underhållning. Ibland sa de så dråpliga saker så jag hade svårt att hålla mig för skratt. Tänk att det kan vara så besvärligt att vara "schuuukgymnast."

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer: